Turvapuhelin
Turvapuhelimen avulla ikäihminen voi asua turvallisesti omassa kodissaan pidempään. Kun fyysinen vointi huononee ja avuntarve kasvaa, turvapuhelin tuo luottamusta ja lisäturvaa arkeen.
Mikä on turvapuhelin?
Turvapuhelin on helppo ja edullinen tapa tuoda käyttäjän arkeen lisäturvaa ja tukea kotona asumiseen. Turvapuhelimeen kuuluu keskusyksikkö sekä ranteeseen tai kaulanauhaan laitettava hälytyspainike. Jos käyttäjän olo tuntuu huonolta tai hän esimerkiksi kaatuu eikä pääse itsenäisesti ylös, voi hän painaa hälytysnappia ranteesta tai keskusyksiköstä. Napin painallus avaa puheyhteyden turvapuhelinkeskuksen päivystäjän kanssa, joka tekee tilannearvion ja lähettää tarvittaessa apua paikalle. Kaikki AddSecuren turvapuhelinkeskuksen päivystäjät ovat saaneet joko sote-alan tai hätäkeskuspäivystäjän koulutuksen.
Turvapuhelinkeskus 24/7Turvapuhelimen valinta
Valikoimissamme on erilaisia turvapuhelimia, mutta perusajatus on kaikissa sama, vaikka laitteiden ulkonäössä, teknologiassa ja ylläpidossa voi olla eroja. Napin painallus avaa puheyhteyden turvapuhelinkeskukseen, josta voidaan lähettää tarvittaessa apua.
-
Digitaalisten turvapuhelimien asetuksia ja toimintaa voidaan päivittää ja säätää nopeasti etänä, mikä säästää aikaa ja kustannuksia sekä helpottaa loppukäyttäjän elämää.
- Ulkona aktiivisesti liikkuvalle ikäihmiselle paikantava turvaranneke on hyvä vaihtoehto.
-
Turvapuhelimeen voi liittää mallista riippuen erilaisia lisälaitteita, joiden avulla turvapuhelin osaa tehdä automaattisen hälytyksen.
Turvapuhelimen lisälaitteet
Kaatumishälytin
Kaatumishälytin on rannekellon näköinen ja tavallisen rannekkeen korvaava hälytin, jossa on myös koko ”kellotaulun” kokoinen valkoinen hälytysnappi. Hälytin osaa tehdä kaatumisesta hälytyksen automaattisesti, vaikka käyttäjä itse ei painaisikaan hälytysnappia.
Ovivahti
Ovivahti seuraa oven käyttöä asiakkaan mukaan luotujen ehtojen mukaisesti ja tekee tarvittaessa automaattisen hälytyksen. Älykkään ovivahdin ominaisuudet vähentävät aiheettomia hälytyksiä, joten arjessa se on huomaamaton mutta turvallisuutta lisäävä osa käyttäjän turvapuhelinpalvelua.
Liesivahti
Liesivahti antaa ikääntyneelle mahdollisuuden valmistaa itse ruokansa levollisemmin mielin. Vahti tarkkailee lieden lämpötilan muutoksia ja tarvittaessa katkaisee virran ja tekee automaattisen hälytyksen.
Palo- ja häkävaroitin
Palo- ja häkävaroitin tekevät automaattisen hälytyksen, jos laite havaitsee savua tai häkää.
Valitse tarpeisiisi sopiva ratkaisu asiantuntijoidemme avulla.
Keskustele myynnin kanssaTurvapuhelin lyhyesti
-
Turvapuhelin koostuu kahdesta osasta: kiinteästä yksiköstä ja käyttäjän mukana kulkevasta hälytyspainikkeesta. Laite toimii sisätiloissa.
-
Turvapuhelinkeskuksemme päivystää vuoden jokaisena päivänä.
-
Hälytyspainike on roisketiivis, ja sen kanssa voi käydä myös suihkussa, mutta se ei kestä saunomista, kylpemistä tai pidempiaikaista upottamista veteen.
-
Suosittelemme koehälytyksen tekemistä kuukausittain. Koesoitto tehdään normaalin hälytyksen tavoin. Sen tarkoituksena on varmistaa, että turvapuhelin toimii moitteettomasti ja palauttaa mieleen, miten laitetta käytetään.
Turvapuhelimen hälytyksellä välittömästi apua
Kun tarvitset apua, paina hälytyspainiketta 1–2 sekuntia.
Odota, kunnes hälytys on yhdistynyt turvapuhelinkeskukseen ja päivystäjä vastaa. Puheyhteys avautuu automaattisesti.
Kerro rauhallisesti, miksi teit hälytyksen ja mitä on tapahtunut. Vastaa kaikkiin päivystäjän esittämiin kysymyksiin.
Odota rauhassa avun saapumista. Päivystäjä huolehtii siitä, että auttaja saapuu luoksesi.
Jos tilanteesi muuttuu, tee uusi hälytys.
Turvapuhelimen hyödyt
Turvapuhelimesta on paljon hyötyä sekä sen käyttäjälle, hänen läheisilleen että kunnalle tai hyvinvointialueelle.
Turvapuhelinpalvelu tukee hyvinvointialueen kotihoidon työtä ja vapauttaa hoitajien aikaa sinne, missä heitä eniten tarvitaan. AddSecuren turvapuhelinpalveluun tulee vuosittain yli miljoona hälytystä ja näistä noin kolmasosa aiheuttaa jatkotoimenpiteitä, eli paikalle lähetetään kotihoito tai AddSecuren turva-auttaja. Kokeneet turvapuhelinkeskuksen ammattilaiset pystyvät siis hoitamaan kaksi kolmasosaa hälytyksistä puhelimen välityksellä, mikä säästää kunnan työntekijöiden aikaa huomattavasti.
Käyttäjälle turvapuhelin tuo turvaa arkeen, jotta itsenäinen kotona asuminen sujuu. Avun hälyttäminen on helppoa nappia painamalla, joten palvelu tuo mielenrauhaa sekä käyttäjälle että läheisille.
Laitilan kunnassa AddSecuren turvapuhelinpalvelusta on valtava apu vanhuksen itsensä lisäksi myös kotihoidon työntekijöille ja omaisille. – Se on meille aivan ehdoton asia, että asiakas saa aina oikeasti vastauksen koulutetulta asiantuntijalta, vaikka kyseessä olisi vikasoittokin.
Mari Pilpola
Kotihoidon johtaja, Laitilan kunta
Käyttäjän kommentti
Turvapuhelinpalvelu on antanut turvallisuuden tunteen, että saa asiantuntevan avun nopeasti. Jos kaatuu, eikä vamman tai kipujen takia kykene nousemaan ylös, on mukava saada ystävällistä ja lempeää hoitoa. Henkilökohtaisesti olen saanut upeaa ja asiallista apua. Kiitos!
Tutustu tuotteisiin
Älykäs 4G-turvapuhelin ikäihmisille kotiin
2G-turvapuhelin ikäihmisille kotiin